![](https://balkanrock.com/wp-content/uploads/2024/04/image00002.jpg.pagespeed.ce.r8uvjN2FXh.jpg)
PAX je više od običnog benda. Poučeni iskustvom sa prethodnim bendovima i projektima na scenu su, nakon višemesečnog mukotrpnog rada, izbacili pravu vizuelnu poslasticu – fantastičan spot za numeru „noć“.
Nakon što se slegla prašina, popričali smo sa idejnim tvorcem projekta, Filipom Pavlovićem – Paxom o kreativnom procesu, perspektivi projekta, ali i o tome šta se krije „ispod haube“, u malom univerzumu koji su svojim spotom stvorili.
Balkanrock: Ispričaj nam o početku projekta PAX – kako, kada i gde je nastao?
Filip Pavlović: Zovem se Filip Pavlović, a svi me zovu Paks, pa otuda se ovo ime i zadržalo. Zajedno sa bubnjarem Minjom Vuletićem, pokrenuli smo ovaj autorski muzički projekat 2022. godine sa prvim singlom „Cvet“. Čitava ideja je da radimo ono što volimo, kako mi to želimo i da prenesemo kako se osećamo… a pritom pružimo ljudima nešto u čemu mogu uživati.
BR: Da li ste pre projekta PAX sticali iskustvo u nekim drugim bendovima?
Filip Pavlović: Minja i ja smo školovani muzičari, okruženi smo kolegama i bendovima već jako dugo. Ja radim kao muzički producent, a često me zovu i kao studijskog muzičara iz potpuno različitih muzičkih scena. Bitno je voleti svu muziku i izvlačiti najbolje elemente iz svake. Sa Minjom se zadesilo da sam svirao u više bendova od 2018. godine, pa smo imali dosta vremena da se muzički ukačimo.
BR: Šta vam je nedostajalo u prethodnim bendovima, a što ste mislili da možete da postignete sa novim projektom?
Filip Pavlović: Falio je možda neki lični izraz. Od kako sam upisao Fakultet dramskih umetnosti pojavilo se veliko interesovanje za film, animaciju, video igre, a pre svega dizajn zvuka. Falio nam je taj kreativni autlet, koji sada polako ali sigurno ostvarujemo.
BR: Očigledno, spot je ovde centralna stvar, ali šta je nastalo prvo – muzika ili vizuali?
Filip Pavlović: Rekao bih da sve stvari nastaju simultano. Kreće se od neke emocije. Pa se javi ideja za melodiju koja inspiriše tekst, pa tekst inspiriše režiju. I sve nadopunjuje jedno drugo. Ovde je ideja za video nastala baš kao odgovor na pesmu.
BR: Koja je priča robota iz spota? Šta još znamo o svetu u kojem se radnja odigrava?
Filip Pavlović: Uh, ovo je teško pitanje. To je priča o buđenju, toku i gašenju života. Važnosti deljenja i saosećajnosti sa drugima za kratko vreme dok smo tu. Roboti se zovu Vinsent i Eli. Robo macu koja se pojavljuje sam nazvao sam Juca, po mački koja mi je bila inspiracija tokom izgradnje. Kasnije su je prozvali Neda po našoj direktorki fotografije. To je otvoreno za debatu. Svet koji smo zamislili predstavlja neku post-apokaliptičnu distopiju. Vinsent je sakupljač otpada koji predstavlja poslednji pokušaj da se planeta spasi. U tom usamljenom životu on baš od tog otpada kreira sebi prijatelja.
BR: Kako su tekle pripreme za realizaciju spota? I koje ste još tehnike koristili osim stop-motiona? Koliko vremena je otišlo na realizaciju?
Filip Pavlović: Pripreme su počele u junu prošle godine (2023), mesec dana nakon što je raspisan prvi sinopsis za spot. Počelo je prvo od kreacije glavnog aktera, Vinsenta, koji je napravljen kombinacijom LEGO delova i sitnica od metala, radi balansa između funkcionalnosti i estetike. Scenografija je kompletno napravljena od recikliranih materijala čiji delovi su većinom od stare elektronike, na primer stari kompjuteri, laptopovi, VCR, stara plastika, igračke, itd.
Izrada scenografije je trajala 3-4 meseca. U međuvremenu smo napravili scenosled, šta će se dešavati u spotu, i tačnu koreografiju robota. Snimanje je trajalo šest meseci sveukupno, do februara 2024. godine. Proces je trajao dosta duže nego što smo očekivali jer smo aktivno menjali neke delove u spotu zarad bolje priče, a i svaki kadar nosio je neki novi izazov sa sobom.
BR: A oprema koju ste koristili? Da li je u potpunosti ispoštovan „uradi sam“ princip, ili ste imali i nekakvu eksternu pomoć?
Filip Pavlović: „Uradi sam“ pristup jeste ispoštovan, ali bez pomoći i dobre volje ljudi oko nas ne bismo uspeli. Spot se ne bi dogodio da nije bilo ljudi poput naših prijatelja, kolega i profesora koji su hteli da pomognu u vidu saveta i u vidu opreme. Imali smo najdivniji tim umetnika, s kojim ćemo definitivno sarađivati i u budućnosti! Opremu za snimanje smo ili imali sami, ili smo pozajmljivali od kolega i prijatelja.
Fotoaparat koji smo koristili je Canon EOS R sa makro objektivima. Za pokret kamere smo koristili slajder u stop-motion modu, a za statične kadrove ili stativ ili smo kameru lepili na knjige, tegle, kutije… šta god je bilo adekvatne visine za taj položaj kamere.
BR: Hoće li se priča robota nastaviti, ili se u budućim projektima okrećete nečemu novom?
Filip Pavlović: Ako bismo ovo pomenuli našoj animatorki Jelisaveti (Nikolić prim. aut), imam osećaj da bi išla glavom kroz zid! Šalu na stranu, mislim da je ova priča sasvim zaokružena pa ćemo poštedeti našu animatorku. U budućnosti želimo da se poigramo sa još različitih audiovizuelnih pravaca. Imam neku želju da napravim interaktivni muzički spot, ako to bude moguće izvesti.
BR: Kakvi su dalji planovi projekta? Spremate li još neki vizuelni spektakl i možemo li da očekujemo ceo album?
Trenutno smo fokusirani na kreiranje novog albuma koji će biti rezultat saradnje sa muzičkim producentom Lukom Trutinom. Priču i tekstove radimo sa dramaturgom i dizajnerom zvuka Mihailom Ljušićem, a svaka pesma na albumu će biti uparena sa svojom jedinstvenom vizuelnom pratnjom. Pripremamo se i za nastupe uživo, tako da možete uskoro očekivati da se pojavimo na domaćoj sceni!