Indija je potpisala desetogodišnji sporazum o razvoju i upravljanju iranskom strateškom lukom Čabahar, jer Nju Delhi ima za cilj jačanje trgovinskih veza sa Avganistanom i zemljama Centralne Azije bez izlaza na more, zaobilazeći luke u svom zapadnom susjedu i najvećem neprijatelju Pakistanu.
“Ona (Luka) služi kao vitalna trgovačka arterija koja povezuje Indiju s Afganistanom i zemljama Centralne Azije,” rekao je indijski ministar pomorstva Sarbananda Sonowal, dok New Delhi pokušava ojačati veze s važnom bliskoistočnom državom.
Ali sporazum je izazvao slabo prikrivenu prijetnju sankcijama od Sjedinjenih Država, s kojima je Indija razvila bliske ekonomske i vojne veze posljednjih desetljeća.
“Svaki entitet, bilo ko koji razmatra poslovne sporazume s Iranom, mora biti svjestan potencijalnog rizika kojem se otvara i potencijalnog rizika od sankcija”, rekao je novinarima glasnogovornik američkog State Departmenta Vedant Patel.
Indijske vlasti su, međutim, umanjile tenzije, a ministar vanjskih poslova Subramanyam Jaishankar rekao je novinarima u srijedu da će New Delhi “saopštiti prednosti” sporazuma SAD-u i apelovati na zemlje da ne “uzmu usko gledanje na njega”.
Evo zašto je sporazum o luci bitan, o čemu se radi o prijetnji sankcijama i šta možemo očekivati:
Kamion koji prevozi teret iz Afganistana za izvoz u Indiju viđen je u luci Shahid Beheshti u jugoistočnom iranskom obalnom gradu Chabahar, u Omanskom zaljevu, 25. februara 2019. (Atta Kenare/AFP)
O čemu se radi u luci Chabahar?
India Port Global Limited (IPGL) i Ports and Maritime Organization (PMO) Irana potpisali su dugoročni ugovor, koji će New Delhiju omogućiti nadogradnju i upravljanje jednim terminalom u luci Chabahar tokom 10 godina.
Smještena u jugoistočnoj provinciji Sistan-Baluchestan i smještena na Omanskom zaljevu, luka Chabahar sastoji se od dvije odvojene luke – Shahid Kalantari i Shahid Beheshti. Indija će upravljati terminalom u Shahid Beheshti, a prema dogovoru od ponedjeljka, uložiti 120 miliona dolara u njegovo opremanje. Dodatna kreditna linija od 250 miliona dolara za povezane projekte u luci dovodi vrednost ugovora na 370 miliona dolara.
Dvije zemlje su prvi put započele razgovore o projektu još 2003. godine, ali je niz američkih sankcija usmjerenih na Iran spriječio bilo kakav pravi razvoj događaja. Teheran i New Delhi ponovo su oživjeli pregovore nakon što je Washington ublažio sankcije prema iranskom nuklearnom sporazumu iz 2015. godine.
Dvije zemlje, zajedno s Afganistanom, koji je tražio alternativne rute daleko od Pakistana, potpisale su sporazum tripartitni sporazum razvijati luku tokom posjete indijskog premijera Narendre Modija Iranu 2016.
Tada je New Delhi obećao da će uložiti 500 miliona dolara u rekonstrukciju 600 metara dugačkog postrojenja za pretovar kontejnera kao dio svojih napora da razvije dubokomorske luke kao tranzitno čvorište. Chabahar se nalazi oko 140 km (87 milja) zapadno od pakistanske luke Gwadar, koja je razvijena kao dio kineske inicijative Pojas i put (BRI).
U decembru 2017., prva pošiljka indijske pšenice u Afganistan prošla je kroz Chabahar što predstavlja alternativu kopnenoj ruti koja prolazi kroz Pakistan.
Godine 2018. bivši američki predsjednik Donald Trump povukao se iz nuklearnog sporazuma i ponovo uveo sankcije “maksimalnog pritiska” na Teheran, što je ograničilo operacije u luci Chabahar.
Indijski premijer Narendra Modi, desno, s bivšim iranskim predsjednikom Hassanom Rouhanijem pustili su poštansku marku u znak sjećanja na rastuće ekonomske i trgovinske veze između dvije nacije u New Delhiju, Indija, 17. februara 2018. (Manish Swarup/AP)
Zašto je Chabahar značajan?
Indija, sa svojom proizvodnom industrijom u procvatu od 600 milijardi dolara, ima ambicije da bliže trguje sa svojim unutrašnjim susjedima na zapadu, ali neprijateljski odnosi s Pakistanom znače da je kopnena ruta za izvoz težak prijedlog.
Sa lukom Chabahar, Indija izbjegava poslove s Pakistanom i može transportirati robu prvo do Irana, a zatim dalje putem željezničke ili cestovne mreže do Afganistana i resursima bogatih zemalja bez izlaza na more poput Uzbekistana i Kazahstana. Jedan indijski zvaničnik je čak spomenuo da je stigao čak do unutrašnjosti poput Rusije.
Za Indiju, Chabahar je “jedan od središnjih dijelova politike susjedstva” – neka vrsta zlatne kapije za više mogućnosti ulaganja u zapadnoj i centralnoj Aziji – rekao je Kabir Taneja, saradnik Observer Research Foundation sa sjedištem u New Delhiju.
“Luka već čini ključni dio tekućeg projekta Međunarodnog trgovinskog koridora sjever-jug (INSTC) u regiji koji ima za cilj da poveže velike gradove poput indijskog finansijskog centra Mumbaija i Bakua, glavnog grada Azerbejdžana, preko Irana preko mreže brodova. , drumske i željezničke rute”, dodala je Taneja. INSTC, koji Indiji nudi jeftiniji i brži put za trgovinu sa centralnom Azijom, također je bio pod utjecajem američkih sankcija Rusiji i Iranu.
Neki analitičari kažu da je Chabaharov sporazum dodatno bedem protiv suparničkih odnosa Kine s Pakistanom. Samo četiri sata istočno od luke Chabahar nalazi se pakistanska luka Gwadar koju djelimično kontrolišu kineski programeri koji su uložili oko 1,62 milijarde dolara u njegovu nadogradnju od 2015. godine.
Indija i Kina imaju problematične odnose i, posljednjih godina, imale su niz graničnih sukoba.
Mogu li SAD sankcionirati Indiju zbog sporazuma?
SAD su uvele ograničene sankcije indijskom naučnom establišmentu dva puta u prošlosti — 1974. i 1998. — nakon što je New Delhi izveo nuklearne probe.
Ali od kraja Hladnog rata, Indija i SAD su značajno ojačale odnose i danas se međusobno smatraju među najbližim strateškim partnerima. Iako Indija službeno ne priznaje nikakve sankcije nametnute nacijama osim ako ih ne odobre Ujedinjene nacije, ona je uglavnom poigravala sa sankcijama Iranu koje predvode SAD.
Indija je do prije nekoliko godina ubrajala Iran u svoje najveće dobavljače nafte. Međutim, od 2018. godine, kada se tadašnji američki predsjednik Donald Trump povukao iz iranskog nuklearnog sporazuma i ponovo uveo oštre sankcije Teheranu, Indija je poništila kupovinu bilo kakve iranske nafte.
Ipak, još 2018. godine, New Delhi je uspješno lobirao u Washingtonu da osigura posebna izuzeća od sankcija u vezi s Chabaharom zbog obećanja da bi tranzitna ruta mogla pomoći Afganistanu, ključnom sigurnosnom interesu za SAD u to vrijeme. Željeznička veza u izgradnji koja povezuje luku Čabahar s Afganistanom također je izuzeta iz sankcija.
Ali prijateljstvo Indije s Iranom sada, kada je podrška Teherana palestinskoj oružanoj grupi Hamas u Gazi izazvala još više američkih sankcija, stavlja New Delhi u tesnu poziciju. Afganistan je također prestao biti ključni interes za SAD otkako se povukao iz zemlje 2021. godine, ističu neki analitičari.
Ipak, stručnjaci ne predviđaju velike sankcije Indiji.
“Malo je vjerovatno sankcioniranje indijske ekonomije zbog tako manjeg pitanja”, rekla je Gulshan Sachdeva sa Univerziteta Jawaharlal Nehru u Nju Delhiju. “U najgorem slučaju, samo subjekti uključeni u sporazum o luci Chabahar mogu biti pod određenim sankcijama”, rekao je za Al Jazeeru.
Radnici na teretnom brodu mašu dok plove tokom ceremonije inauguracije nove opreme i infrastrukture u luci Shahid Beheshti u jugoistočnom iranskom obalnom gradu Chabahar, u Omanskom zaljevu, 25. februara 2019. (Atta Kenare/AFP)
Šta bi značile američke sankcije Indiji?
Indija je jedna od najbrže rastućih ekonomija na svijetu. Ali sve američke sankcije toj zemlji vjerovatno će biti obuzdane i neće uticati na globalnu trgovinu, kažu analitičari.
Američke sankcije Iranu su već ranije teško pogodile Indiju. Izuzeća u luci Čabahar pod Trumpom nisu se odnosila na infrastrukturne inicijative koje bi omogućile Indiji da se poveže sa centralnoazijskim državama koje se nalaze dalje u unutrašnjosti, na primjer, ometajući indijske ambicije. Odluka Indije da izbjegne kupovinu iranske nafte kako bi izbjegla rizik od američkih sankcija također ju je učinila ranjivijom na pritiske cijena drugih dobavljača.
Ali ako SAD ipak pokušaju da se poigraju sa Chabaharom, neki analitičari vjeruju da će Indija odustati jače nego što je to činila u prošlosti.
„Chabahar je važniji, a Nju Delhi je spreman da radi na tome da ga održi u životu na duge staze“, rekao je analitičar Taneja.
Ako Indija nastavi naprijed uprkos stvarnoj prijetnji američkim sankcijama, to bi bio signal Washingtonu, rekla je Sarang Shidore, direktorica Global South Programa na Quincy Institute for Responsible Statecraft, istraživačkom centru sa sjedištem u Washingtonu.
“Države globalnog juga nastavit će slijediti svoje interese uprkos preferencijama Washingtona da ih uskladi sa svojim strateškim ciljevima,” rekao je on.
“Vašington bi trebao preispitati svoju politiku koja tjera globalni jug na izbore koji ih mogu otuđiti i ograničiti mogućnosti SAD-a u ovom ogromnom, uglavnom nesvrstanom prostoru.”
Političko Nezavisni Informativni Portal Times.ba Brčko distrikt Bosne i Hercegovine, osnovan je dana 25.05.2020. godine…
Prijavi se za besplatan Bilten
Unosom vaše e-mail adrese i klikom na dugme "PRETPLATI SE" automatski se registrujete se na besplatnu pretplatu našeg sedmičnog Biltena sa dnevnim vijestima koje vam besplatno dostavljamo na vašu elektronsku poštu sa kojom se registrujete i besplatno pretplatite na ovu uslugu.